Vergi Dilimlerinin Düşürülmesi ve Ücret Düzeyleri

01.08.2015 20:31

Vergi Dilimlerinin Düşürülmesi ve Ücret Düzeyleri

 Resmi gazetenin 02.11.2011 tarih ve 28103 sayılı mükerrer baskısında yer alan; Kamu Görevlilerinin Mali Haklarının düzenlenmesi amacıyla Bazı kanun hükmünde Kararnamelerde değişiklik yapılmasına dair kanun hükmünde Kararnamede ki  ek ödemeler incelendiğinde; 399/2’ye tabi memurların ek ödeme oranı, tüm kamu kurumlarında çalışanlarla karşılaştırıldığında görüleceği üzere % 42 ek ödeme oranı ile en alt seviyede kalmıştır.

657’ye tabi memurlar % 63-110 ek ödeme alırken 399/2’ye tabi memurların  aldığı ek ödeme tutarı oldukça cüzi kalmıştır. 657’ye tabi mühendislerin ek ödemesi % 130-150 iken; 399/2 ye tabi mühendislerin ek ödemesi % 82’dir. Yine aynı şekilde 657’ye tabi şef ve uzmanların ek ödemesi % 100-115 iken; 399/2 ‘ye tabi şef ve uzmanların ek ödemesi % 67’dir. 657’ye tabi teknisyen ve teknikerlerin ek ödeme oranları % 85-110 iken; 399/2’ye tabi teknisyen ve teknikerlerin ek ödemesi % 47-48’dir. 

1. Sosyal imkânlar ve diğer kurumlarda çalışan personelin çeşitli adlar altında aldıkları ek ödemeler göz önünde bulundurulduğunda;  KİT'lerde çalışan personelin maaşlarının yıllar itibariyle nasıl eridiği ortadadır. 657’ye tabi memurlara her türlü sosyal hak sunulurken, KİT’lerde çalışan memurlar tüm sosyal imkanlardan ücreti mukabilinde faydalanabilmektedir. Ayrıca, kamu işçilerine ödenen maaşlar, ikramiyeler ve verilen zamlar ortadayken, sadece KİT’lerde çalışan personelin ek ödemeleri gündeme geldiğinde “eşit işe eşit ücret” ve “bütçe dengelerinden söz edilmesi gerçekçilikten uzaktır.

2. 399/2 KHK’ya tabi tüm memurlar,  Mayıs- Haziran aylarında %20’lik vergi dilimine Ekim ayında da % 27’lik vergi dilimine  girilmesi nedeniyle, 657’ye tabi memurlara uygulanan % 15’lik vergi dilimi ile karşılaştırıldığında,  ücretleri yılın ikinci altı ayında öncelikle %5 ve sonrasında % 12 oranında azalmaktadır. “Eşit işe eşit ücret” politikası uygulanmakta ise; neden vergi konusunda “eşit ücrete eşit vergi” politikası uygulanmamaktadır?   

Bu doğrultuda 2014 yılı vergi tarifesi aşağıdaki gibi oluşmaktadır.

GELİR VERGİSİ TARİFESİ

(2014 Ücret)

Gelir Vergisi Genel Tebliği Seri No 285 30/12/2013 Tarih ve 28867 Mükerrer

• 11.000 TL’ ye kadar %15

• 27.000 TL'nin 11.000 TL'si için 1.650 TL, fazlası % 20

• 60.000 TL'nin 26.000 TL'si için 4.850 TL (ücret gelirlerinde 97.000 TL'nin

• 27.000 TL'si için 4.850 TL), fazlası % 27

• 60.000 TL'den fazlasının 60.000 TL'si için 13.760 TL (ücret gelirlerinde

• 97.000 TL'den fazlasının 97.000 TL'si için 23.750 TL), fazlası % 35Kit lerde

çalışan 399. Sayılı KHK tabi çalışan personellerin aylık Vergi matrahlarının yüksek olmasından dolayı yılın ilk dördüncü ayından itibaren bir üst vergi dilimine girmesi sonucu %5 eksik maaş almaktadırlar.

Örnek; Kit lerde çalışan 399. Sayılı KHK tabi çalışanlardan

Kadrosu

Brüt Ücretler Toplamı

Net Ödenen

Aylık Vergi Matrahı

Üst vergi dilimine geçtiği ay

Fazladan ödediği vergi

Fazladan ödediği verginin Net maaşa oranı %

 

 

Memur

2.645,11

2.195,00

2.079,97

5

104,00

5,00

 

Şef (y.o)

3.428,43

2.892,75

2.535,60

4

126,78

5,00

 

Yukarıda örnekte görüldüğü gibi 399. Sayılı KHK tabi çalışanlar en geç 4. ve 5. aylarda bir üst vergi dilimine girmekte Ocak ayı zammı %5 in altında olması halinde 4.aydan 7.aya kadar (2.yarı yıl zammı) fazladan kesilen vergi kadar maaşları eksiye gitmektedir.

657 Sayılı Yasaya tabi çalışanların büyük çoğunluğu ise 8.veya 9.ayda bir üst vergi dilimine girerek Maaşlarından %5 daha fazla vergi kesinti olmaktadır.

Ocak ayında ilk maaşını alan personelin ücreti Temmuzda yapılacak Maaş zammına kadar hiç artmadığı halde 4. ve 5. aylarda fazladan %5 lik daha sonra 9.ve 10.aylarda ise bir üst vergi Matrahı olan %27 lik dilime girerek %12 lik fazladan vergi yükü ile maaşları erimektedir. Netice olarak Yüzde oniki maaş zammı verilmiş olsa bile Zam yapılmamış etkisi gösterecekti.

Yukarıdaki tablolardan da görüleceği üzere 399’ a tabi olarak çalışan personeller yıl içerisinde her ne kadar zam alırsa alsın yıl sonunda aldığı maaştan % 12 civarında kayıp yaşamaktadır.

Bu doğrultuda KİT’ lerin ücret rejiminin konuşulduğu bir çalıştay yapıldı. Yapılan çalıştaya Memur Sen Konfederasyonu olarak katılım sağlanmış ve çalıştayda;

1-    2 sayılı cetvelde ücret gruplarının 5 ten 3 e düşürülmesi

2-    Vergi dilimlerinin düşürülmesi vergiye esas matrahın yükseltilmesi

Konularında Devlet Personel Başkanlığı’ nca bir çalışma başlatılmasına karar verilmiştir.

Önümüzdeki dönemde Birlik Haber Sen olarak konunun yakın takipçisi olacağız. Bu konunun çözümü bile çalışanların alın terinin karşılığının verilmesi noktasında çok önemli bir adım olacaktır.

 

                                                                                   Ömer Budak                                                                                                 Genel Başkan Yardımcısı