Page 16 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 16

Genel Yetkili Sendika                                                 Yetkili Konfederasyon

 BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                        BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


 görülmektedir. Çalışanların süreç ve planlarla ilgili sadece fikirlerinin alınmasının ötesinde, işi etkileyebilme,   hususunda  bazı  endişeleri  bulunduğu  çalıştayda  açıklıkla  tespit  edilmiştir.  Çalışanların  kariyer  yollarını
 bir karar alıp üst mercie onaylatmaksızın uygulayabilme imkanı anlamına gelen çalışanların güçlendirilmesi   öngöremedikleri ve işiyle ilgili yüksek performans gösterse ve gerekli tüm nitelikleri sağlasa bile çalışanın
 (empowerment), küresel rekabet ortamında avantaj yakalamak isteyen işletmelerin, verimliliği artırabilmek   üst pozisyona geçebilmesi için kurum içi yükselme imkânlarının eksikliği bu anlamda çalıştayda dile getirilen
 için başvurdukları bir insan kaynakları yönetimi tarzıdır.  Örgüt içi diyalog yollarının etkin şekilde kullanımıyla   sıkıntılardır. Bu durumun modern insan kaynakları yönetimi yaklaşımına oldukça aykırı olduğu ve çalışanı
 bilgi ve enformasyonun paylaşılması, çalışanlara kişisel gelişim ve mesleki gelişim imkânları tanınması, etkin   güçlendirmenin en temel yollarından birisinin çalışana kendisini mesleki anlamda geliştirebilecek eğitim ve
 bir performans değerlendirme ve geri bildirim sisteminin sağlanması güçlendirme için temel koşullardandır  .   kariyer fırsatları sunulması gerektiğinin altı çizilmektedir.
 15
 İnsan  kaynakları  yönetiminin  işletmeleri  ilgilendiren  ilk  adımı  insan  kaynakları  planlamasıdır.  İnsan   Bir örgüt içerisinde çalışanlar için oldukça önemli olan unvan ve görevde yükselme, kariyer yönetimi
 kaynakları planlaması, “işletmelerin gelecekte ihtiyaç duyduğu personelin nitelik ve nicelik açısından önceden   ve  planlaması  dâhilinde  gerçekleşmektedir. Tüm  bu  aşamaları  içeren  ve  doğru  bir  şekilde  yapılacak  olan
 belirlenmesi ve bu ihtiyacın nasıl ve ne derecede karşılanabileceğinin saptanması faaliyetlerinin tümü” olarak   kariyer planlaması, işletme içerisinde yer alan çalışanların verimlilik ve motivasyonlarını artırarak kuruma
 ifade edilmektedir. Yapılacak insan kaynakları planlaması ile işletmelerin eksik ya da fazla personelle çalışması   aidiyet duygusunu güçlendirecektir. Dolayısıyla sağlıklı bir kariyer planlamasında hem çalışan hem de kurum
 önlenmektedir .  Bir  kurumda  personel  yetersizliğinin  yaşanması  o  kurum  için  birçok  yönden  olumsuz   kazançlı çıkacaktır. Çalışanın verim ve motivasyonun artması çalışma azmini de artıracağından müşteriler de
 16
 durumlara neden olabilmektedir. Personel eksikliği yaşanan kurumlarda mevcut olan iş yükü tamamen hali   en iyi hizmeti alarak bu durumdan faydalanacaklardır.
 hazırda  çalışanların  üzerine  kalacağından  çalışanların  moral,  motivasyonu  önemli  ölçüde  azalacaktır.  Bu   Çalışanların  yönetime  katılması  veya  çalışanın  güçlendirilmesi  gibi  örgüt  verimliğini  arttırdığı  birçok
 durum hizmet alan müşterilere de yansıyacak müşteriler talep ettikleri hizmeti daha yavaş alabileceklerdir.   akademik çalışma ile ortaya konmuş olan insan kaynakları yönetimi uygulamalarının önemli bir ayağı, çalışanın
 Bu da müşteri memnuniyetini önemli ölçüde azaltacaktır. Bu olumsuz tablo ile karşılaşılmaması için, kurum   kurum  içi  hakkaniyet  duygusunu  pekiştirecek  ve  ortaya  koyduğu  yüksek  çabanın  karşılıksız  kalmadığını
 içerisindeki insan kaynakları planlaması en doğru biçimde birimler arası işgücü dağılımı da iş yükü gözetilerek   gösterecek bir performans yönetimi sisteminin varlığıdır. Bu bağlamda, PTT A.Ş.’de uygulanmaya başlanan
 gerçekleştirilmelidir.
            performans yönetim, sistemine yönelik çalıştayda özel bir oturum gerçekleştirilmiştir. Bu oturumda ortaya
 İnsan  kaynakları  yönetim  sürecindeki  en  önemli  ve  en  temel  faaliyetlerin  başında  personel  seçimi   konan görüş ve eleştirilerin yukarıda anılan nedenlerden ötürü muhakkak dikkate alınarak sistemin çalışanların
 gelmektedir. Alınacak personel kurumun devamlılığını sağlayacak ve örgütün hedeflerini gerçekleştirebilmek   görüşleri ve bilimsel insan kaynakları yönetimi yaklaşımları çerçevesinde revize edilmesi gerektiği üzerinde
 için  çalışacaktır.  Dolayısıyla  günümüzde  işletmeler  arası  rekabette  de  önemli  bir  belirleyici  olarak  kabul   görüş birliğine varılmıştır.
 edilen çalışanların işe uygun, nitelikli kişiler arasından seçilmesi oldukça önemlidir . Personel seçimi her   Performans  yönetimi;  personel  değerlendirme  sürecinin  yürütülmesini  sağlayan  faaliyetler  olarak
 17
 kurumun  kendi  yaptığı  sınavlar  neticesinde  gerçekleşmektedir.  Kurum,  ihtiyacı  olan  personelin  en  iyisini   tanımlanırken; performans değerlendirme planlaması ve uygulamasını kapsayan dinamik bir süreci de ifade
 bünyesine katabilmek için adayların bilgi, beceri ve yetkinliklerini ölçecek yazılı ve sözlü (mülakat) sınavları   etmektedir .  Performans yönetimi sonuca önem veren bir yönetim şeklidir ve performans değerlendirmesinin
                      19
 yapabilmektedirler. Bu aşamalar neticesinde kurum, doğru aday seçimini yapabildiği ölçüde başarılı kabul   sonuçlarının  raporlanması  ile  bu  raporlar  doğrultusunda  da  ödül  mekanizmasının  devreye  sokulmasını
 edilecek ve bu süreçten kazançlı çıkabilecektir. Artan ve çeşitlenen işlem hacmi göz önünde bulundurulduğunda,   içermektedir .
                       20
 gelecekle ilgili PTT A.Ş.’nin karşı karşıya olduğu en önemli risklerden birinin personel yetersizliği olduğu
 çalıştayda  ortaya  çıkan  sonuçlardan  birisi  olmuştur.  Bu  bakımdan  PTT A.Ş.’nin  modern  insan  kaynakları   Performans merkezli bir yönetimde, hizmet kalitesi önemli bir unsuru oluşturmaktadır. İyi bir performans
 yönetimi çerçevesinde işe alma süreçlerini tamamlaması gerektiği düşünülmektedir.  yönetimi sisteminin, örgütsel amaçlarla bireysel amaçları birleştireceği ve kurum performansını ve hizmet
            kalitesini  arttıracağı  belirtilmektedir.  Fakat  yüksek  başarıya  ulaşma  amacının  sadece  astlara  yüklenmesi
 Diğer yandan bir kurum içerisinde farklı statülerde çalışanlar bulunması birçok problemi de beraberinde   uygulaması doğru kabul edilmemektedir. Doğru bir performans yönetim sisteminde; amaçların belirlenmesi
 getirmektedir. Aynı kurumda aynı işi yapan personellerin farklı statülere tabi olmasından dolayı farklı ücretler   sürecine çalışanların tümünün katılabileceği bir mekanizma oluşturması beklenmektedir. Kurumun geleceğine
 alması, kurum içinde çalışma barışını bozan faktörlerin başında gelmektedir. Bir işyerinde çalışma barışının   yönelik  vizyon,  hedef  ve  stratejiler  belirlenip  bunlara  ilişkin  amaçlar  saptanırken  aynı  zamanda  kurumun
 bozulması  işvereni,  çalışanı  ve  müşterileri  derinden  etkilemektedir.  Kurum  açısından  düşünüldüğünde   örgütsel yapısının da yeniden düzenlenmesi gerektiği atlanmaması gereken bir başka husustur .
                                                                                               21
 neredeyse çalışma hayatının tüm aktörlerini etkileyen bu duruma karşı, dayanağını Uluslararası Antlaşma ve
 Sözleşmeler ile Anayasa ve diğer kanunlardan alan “eşit işe eşit ücret” ilkesinin etkin şekilde hayata geçirilmesi   Performans  değerlendirmesi  kısaca  belirlenen  koşullara  göre  bir  işin  yerine  getirilme  düzeyi  olarak
 önemli bir çözüm adımı olacaktır.  tanımlanmaktadır.  Buna  göre  performans  değerlendirilmesi;  bireyin  görevdeki  başarısı,  işteki  tutum  ve
            davranışları,  ahlaki  durum  ve  özelliklerini  ayrıntılarıyla  ele  alan  ve  bireyin  kuruluşun  başarısına  olan
 İnsan kaynakları yönetimi içerisinde üzerinde önemle durulan ve çalışanları oldukça yakından ilgilendiren   katkısını değerlendiren planlı bir araçtır . Başarılı bir performans ölçüm sistemi için sağlıklı bir iş analizi
                                                22
 bir  diğer  konu  ise  kariyer  yönetimi  ve  kariyer  planlamasıdır.  Kariyer  planlaması,  “işletmelerin  geleceğe   sürecinin yapılmış olması ön şarttır. İş analizi, işlerin doğru, etkin ve sağlıklı biçimde değerlendirilebilmesi
 yönelik  hedefleri  ile  çalışanların  kişisel  hedefleri  arasında  koordinasyon  sağlayarak  çalışanın  gelecekte   amacıyla kurumdaki tüm işlerin ayrı ayrı “nitelik-gereklilik- sorumluluk-çalışma koşulları” açısından bilimsel
 görevlendirileceği  pozisyonların  gerektirdiği  yetkinliklerle  donatılması  için  gerçekleştirilen  faaliyetler   yöntemlerle incelenmesi ve bilgi toplanması tekniği olarak tanımlanmaktadır .
                                                                                23
 bütünü” olarak tanımlanmaktadır. Kariyer planlama sayesinde çalışanların gelecekteki kariyer gelişimi ana
 hatları ile çizilerek kariyer hedeflerinin devam ettirilmesi sağlanmaktadır . PTT çalışanlarının kariyer gelişimi
 18
            19   Okakın, N., Şakar, M., İnsan Kaynakları Yöneticisinin El Kitabı, Yaklaşım Yayıncılık, Ankara, 2011, s: 187.
 15   A.e., s: 542-546.  20   Özer, vd.,a.g.e., 2017, s: 286.
 16   Yüksel, Ö., İnsan Kaynakları Yönetimi, 6.Baskı. Gazi Kitabevi, Ankara, 2007, s: 68.  21   A.e. s: 287.
 17   Özer vd.,a.g.e., 2017, s: 69.  22   Okakın ve Şakar,a.g.e., 2011, s: 183-184.
 18   Özer, vd., a.g.e., 2017, s: 170.  23   A.e., s: 292.





 14                                                                                                           15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21