Page 35 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 35

Genel Yetkili Sendika                                                                                                                                          Yetkili Konfederasyon

                                       BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                                                                                                         BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


            dışında toplu tahsilat işlemlerinin yapıldığı, toplu kabul teslim işlemlerinin yapıldığı ve puanların bir kaç gün         Performans kriterlerinin eksiklikleri giderilmeden kriterleri tutturamayan personele sırasıyla ikaz, eğitim,
            içerisinde 12-13 binlere çıktığı gişelerde ve cihetlerdeki olağan dışı işlem adetlerini diğer çalışanlarla denge-      yer değişikliği ve idari işlem tesis etme gibi cezai müeyyidelerin uygulanmasının kesinlikle kaldırılması ge-
            lemek ve sistemin kendi içerisindeki tutarlılığını korumak için getirilmiş bir sınırlama olarak açıklanmaktadır.       rektiği belirtilmektedir.
               Cihetler arası farklılıklardan kaynaklanan sorunlara ilişkin olarak ise; bazı cihetlerin işlem potansiyelinin          Personel  uyarma  veya kınama cezası aldığında personelin performans yetkinlik puanından 6 ay boyunca
            fazlalığından ötürü kendiliğinden getirdiği avantajların her halükarda performans aldırması sonucunun ortaya           %10 ve %20’lik kesintiler yapıldığı bilinmektedir. Söz konusu 6 aylık sürenin çok uzun olduğu ve bundan
            çıkabildiği, buna yönelik olarak ise konuyla alakalı posta kargo dairesinin yeni bir cihet çalışması yaptığı be-       ötürü  personelin iş motivasyonunun azalabileceği, bu cezai sürenin ilgili ay ile sınırlı kalması, yani personel
            lirtilmektedir. Bu çalışmanın sonucunda; cihet zorluk katsayılarından ve sistemin toplu işlemler yoluyla suisti-       hangi ayda ceza almışsa yetkinlik puanı kesintilerinin o ayda yapılmasının daha etkin olacağı belirtilmektedir.
            mal edilmesinden kaynaklı sıkıntıların en aza indirileceği umudu dile getirilmektedir. Bu noktada dağıtıcıların           Performans değerlendirme yönetim sisteminin amaçlarından ve kullanım yerlerinden birisinin norm kadro
            gidecekleri cihetleri seçme şansının olmadığı ve cihet zorluk katsayısının doğru ayarlanmasının performans             belirlenmesi olduğu kabul edilmektedir. Ancak dikkat edilmesi gereken nokta norm kadro belirlenmesinin
            sisteminin sağlıklı işlemesi bakımından çok önemli olduğu ısrarla vurgulanmaktadır.
                                                                                                                                   sadece performans sonuçlarına göre yapılmaması gerektiğidir. Yalnızca istatistiksel veriler değerlendirilerek
               Yukarıda belirtilen zorluk katsayıları ve üzerine çıkılması gereken ortalama performans kriterlerinin yerel/        norm kadro belirlenemeyeceği, çünkü PTT çalışanının çoğu yerde fiziki çalışmaya dayalı olarak iş gördüğü
            bölgesel olarak belirlenmesi gerektiği, özellikle büyükşehirler ile küçük şehirler arasında kriterlerin farklılaş-     ve bununla birlikte PTT’nin kamu hizmeti yapan bir hizmet kuruluşu olduğu dikkate alındığında sadece per-
            ması gerektiği de önemle dile getirilmektedir.                                                                         formans puanı ile çalışan sayısı belirlenmesinin son derece yanlış olduğu sonucuna varılmaktadır. Yeni açılan

               PTT A.Ş.de uygulanan performans sistemi sonucunda personelin elde ettiği performans puanı işlem puanı               şubelerde, iş hacmi düşük olan küçük ilçelerdeki merkezler ve dağınık cihetlerde yapılan işlemler ile perfor-
            (%80) ile yetkinlik puanının (%20) toplamından oluşmaktadır. Personel işlem puanını ve toplam performans               mans kriterleri asla tutturulamamaktadır. Öyle ise buralarda performans puanlamasına göre norm 1 olacak
            puanını bildiğinden yetkinlik puanını da hesaplayabilmektedir. Oysaki yetkinlik puanı bir sicil değerlendirme          ve çalışanlar tek çalışmak zorunda kalacaklardır. Bu durumda buralarda çalışacak olanların izni,  hastalığı
            yöntemidir ve yöneticinin kanaatini içermektedir. Personelin yöneticisinin kendisi hakkında verdiği başarı             ve hiçbir insani ihtiyacı olmayan ATM olarak görülmesi sonucu kurumda iş barışı bozulabilecek, aidiyet ve
            puanının gizliliğinin esas olması gerektiği dile getirilmektedir.                                                      verimlilik zedelenebilecektir. Kurumda personel istihdamında istikrar sağlanabilmesi için bu düşüncenin terk
                                                                                                                                   edilmesi önerilmektedir.

               2.2.2. Performans Yönetim Sisteminin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler                                                 Tekniker veya teknisyen olarak görev yapan personelin yaptığı işlere ilişkin ivedilikle performans kriteri
                                                                                                                                   belirlenmesi ve bu teknik personelin performans sistemine dâhil edilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
               Performans değerlendirme yönetim sisteminde yapılacak olan her türlü geliştirme ve değişim işleminde
            sağlıklı sonuçlar alınabilmesi için sendikaların ve sahadan yöneticilerin görüşünün muhakkak alınması gerek-                   Çeşitli işlemlerin sisteme dahil edilmesi, çeşitli işlemlerin de işlem puanlarının güncellenmesi gerek-
            tiği üzerinde görüş birliği oluşmaktadır.                                                                              tiği vurgulanmaktadır. Buna göre;
               Performans sisteminin objektif kriterler taşımaması eleştiri konusu yapılmıştır. Performans sisteminin her             •  Telefaks gönderilerinin performans puanına dahil edilmesi,
            çalışan için adil olarak uygulanmadığı ve altyapısında bir takım problemlerin yattığı ifade edilmektedir. İlgili          •  Hızlı tebligat dağıtımı yapan bir dağıtıcı en az 5-6 mahallenin dağıtımını yaptığından bu gönderilerin
            sorunların çözümünde ise personellerin farklı çalışma şartları altında görev yaptığı düşünülerek çalışılan işye-             ayrı kriterde değerlendirilmesi ve işlem puanlarının arttırılması,
            ri, birim, şube bazında bir düzenleme yapılması gerektiği önerilmektedir.                                                 •  Yurtdışından gelen kayıtsız küçük paketlere ilişkin ayrı puanlama yapılması,

               Performans kriterlerinin bölgesel/yerel farklılıkları gözeterek oluşturulması gerektiği sonucuna varılmak-             •  Merkezlere gelen posta kutusu gönderisi ve posta kutusu kayıtları, posta abone kutusu takipleri, mevkuf
            tadır. Her bir bölgenin, her ilin, hatta her merkezin çalışma şartlarının kendine özgü zorluk ve kolaylıkları                kayıtları ilan listeleri gibi birçok işlemin puan olarak karşılığı olmadığı aktarılmaktadır.
            olduğu dikkate alındığında; Mardin’de, Konya’da  Artvin’de, Edirne’de, Bursa’da ve  İstanbul’daki çalışanla-               Bu ve benzeri işlemlerin gerekli çalışmalar yapılarak puanlamaya dahil edilmesi gerektiği belirtilmektedir.
            rın çalışma şartları, işlem sayıları ve hacimleri ile diğer etkenler aynı sepetin içine konularak ortak katsayı ve
            işlem barajlarının belirlenmesinin ve buna göre değerlendirilmesinin sağlıklı ve adaletli sonuçlar vermediği              2.2.3. Performans Sisteminde Görülen Aksaklıklar ve Çözüm Önerileri
            belirtilmektedir.                                                                                                         1.Cihet Zorluk Katsayısı Tespitinde Görülen Aksaklıklar
               Performans değerlendirilmesine ilişkin günlük 636 puan barajının kaldırılması gerektiği düşünülmektedir.               İşletme Kontrolörlerince cihet tespit çalışmaları yapılırken 45 adet veri kıstas olarak alındığı halde Cihet
            Söz konusu puan barajının sürmesi gerektiğine yönelik argümanın dayanağı olan sistemin suistimale karşı                Zorluk Katsayı hesaplanmasında Dağıtım Türü, Dağıtım Şekli, Cihet Dağıtım Alanı, Toplu Gönderi Yüzdesi
            korunmasına ilişkin PTT A.Ş.’nin personeline ve birim yöneticilerine güvenmesi, personel ve yöneticilerin de           ve Toplu Gönderi Türü olmak üzere 5 veri kriter olarak alınmaktadır. Bu neden ile Cihet Zorluk Katsayıları
            etkin bir otokontrol ile suiistimal endişelerine fırsat verilmemesi gerektiği sonucuna varılmaktadır.                  eksik hesaplanmaktadır.

               Performans ücreti temel ücretin %30’unu geçemez kuralının kaldırılması veya yukarı yönlü revize edilmesi                Örnek 1:
            temennisi dile getirilmektedir.
                                                                                                                                      Yaya kayıtlı/kayıtsız 10 km üstü dikey yerleşim bir cihetin Cihet Zorluk Katsayısı 1.75’tir. Sarıyer Posta
               Performans ücretlerinin 2-3 aya varan gecikmelerle ödendiği belirtilmektedir. Gerekli düzenlemeler yapı-            Dağıtım Merkezi gibi Evrensel Posta kapsamında hizmet verilen cihetler bu kapsama girmekte ancak bu cihet-
            larak her ayın performans ücretinin takip eden ayın 15’ni geçmeyecek şekilde ödenmesinin personel motivas-             lerde gönderi sayısının çok olmamasına rağmen ciddi miktarda zaman ve emek sarf edilmekte ancak çok düşük
            yonunu artıracağı düşünülmektedir.                                                                                     performans puanları alınmaktadır.






        34                                                                                                                                                                                                                           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40